Kultura

Nagrada 8. “Be:femona” Draženu Šivaku za predstavu “Mistero Buffo”

Redakcija TV Bečej | 26. oktobar. 2020. | 6:25 | Kultura

Nagrada 8. “Be:femona” Draženu Šivaku za predstavu “Mistero Buffo”

Nagrada 8. “Be:femona” jednoglasnom odlukom žirija dodeljena je Draženu Šivaku za predstavu “Mistero Buffo”, kao glavna nagrada festivala.

Maruški Aras i Mileni Božić dodeljena je specijalna glumačka nagrada za izuzetne i zaboravljene scenske slobode, dok je nagradu publike dobila je predstava "Klamov rat" Lasla Šandora sa ocenom 4.92.

Obrazloženje žirija

Nagrada 8. “Be:femona” jednoglasnom odlukom žirija dodeljuje se Draženu Šivaku za predstavu “Mistero Buffo” kao glavna nagrada festivala.

Maruški Aras i Mileni Božić dodeljuje se specijalna glumačka nagrada za izuzetne i zaboravljene scenske slobode.

Pored ostalih izvrsnih ostvarenja (Emira Hadžihafizbegovića, Lasla Šandora i Biljane Đurović), tri nagrađene predstave dodatno su pokazale svu složenost monodrame kao zapravo multidisciplinarne, teške kategorije koja podrazumeva ekstremne umetničke zahteve, veliku psiho-fizičku izdržljivost, ogroman rad, potpunu scensku prisutnost, a u isto vreme izolovanost tokom rada i neizbežnu scensku samoću.

Samo artificijelna inteligencija i neki plemeniti fanatizam izdvajaju izuzetne. Pogotovo u slučaju Dražena i Maruške, koji u monodramama sa nimalo lakim temama igraju mnoštvo likova koristeći suptilna sredstva bez traga upotrebe imitacije, persiflaže ili bilo koje pučke tehnike, pri tom postižući cilj igranja za narod - jer uspevaju da komuniciraju na dubljem sloju, nepretenciozno, duhovito i inteligentno.

Dražen Šivak je majstor, posvećenik, glumac. U vatri i miru. Kaljen mnoštvom tehnika istovremeno, istinit, potresan, smešan, ciničan, autociničan i prevashodno hrabar da obnovi temu o siromašnim prognanicima izmučenim gubicima i hrišćanskim iskušenjima koja čoveku ne pomažu nego ga savijaju. Kao potraga za smislom svakog pravog umetnika. A šta je reakcija na represiju, kaznu, gubitak i ropstvo - ništa drugo nego humor!

Maruška Aras svojom ozbiljnošću, čvrstinom, mislećim telom i glasom daje uverenje da i mlad glumac/glumica koji uposli dušu svim pozorišnim veštinama dolazi do spoznaja koje publici prenose poruku. Umesto sms-a, gugla, fejsbuka i instagrama, živa reč oslikava pejzaže, prostore, tamnice, vodi nas kroz pećine, planine, ludnicu, dvorac, pustinju, trg, školu, ulicu, ratište, bordel… To je samo u pozorištu moguće i nijedna senzacija nije za poređenje. Tema monodrame “Školjka šumi” takođe je tema prognanog ranjenog čoveka, samo zato što je drugačiji.

“Nana” Milene Božić je kabaretska, komunikativna, tužno-vesela igra žene zvezde bez budućnosti, na margini i u žiži istovremeno, naviknute na nasilje i zlo. Putenost i tragizam Zoline Nane dočarani su uverljivo i snažno, a predstava je odigrana u velikom žaru mladosti koji ne može da bude ignorisan, na šta je mladost često osuđena.

Ovo troje protagonista su u svakom smislu na ovom Be:femonu bili izuzetni, rafinirani i drugačiji. Gradsko pozorište Bečej uporno već osam godina svakog oktobra usmeri našu pažnju kao reflektor na ovaj eminentni festival i njegove učesnike, kao i na publiku koja u njemu aktivno učestvuje, a koja je ove godine bila baš brojna.

Dušanka Glid Stojanović, predsednica žirija

Ostale vesti iz ove kategorije